
Netop parodien er et stort omdrejningspunkt i Mel Brooks
universer, og Young Frankenstein er da heller ingen undtagelse. Filmen er
baseret på Mary Shelleys verdensberømte ”Frankenstein”
som blev til under et ophold i Geneva hvor hun var sammen med tre af hendes
forfattervenner, herunder Percy Shelley som senere skulle blive hendes
ægtemand, Lord Byron og John Polidori. De fire blev enige om, at afholde en
konkurrence om hvem der kunne skrive den bedste horror historie. Mary Shelley
hævdede i øvrigt at hele historien kom til hende i en drøm.
Historien om Victor Frankenstein og hans monster blev først
publiceret i 1818, og et halvandet hundred år efter blev historien om Victors
barnebarn Frederik til, i form af Young
Frankenstein. Giv det endnu halvtreds år, og så blev historien om
Frederik Frankenstein ellers vakt til live med dans, sang og mere hud end det var muligt i
’74.
Young Frankenstein
er en af de utallige Broadway shows som har Sutton Foster i hovedrollen som
Inga, og jeg har efterhånden fundet ud af, at netop disse shows har stor
tiltrækningskraft på Fredericia Teater. Forståeligt nok – hun er yderst
elegant, smuk og helt igennem fantastisk! Hun vælger vel nok sine roller med
omhu.
Produktionen af netop Young
Frankenstein på Fredericia teater, var – som alt andet – udført til
præcision. Selve set-uppet er vel nok det vi efterhånden vil kalde
Fredericiansk teateropsætning. Det er da i hvert fald en mulighed, at man rundt
om i Danmark og resten af verden vil skæve til Fredericia, når man skal skabe
et rum der drager nye og anderledes muligheder ind i produktionerne, klart til
fordel for publikum.
Under selve monsterproduktionen var lyset i salen indrettet
til at give publikum et indtryk af lasere der skyder rundt i laboratoriet. Jeg
tænkte på daværende tidspunkt, at Fredericia Teater forhåbentlig havde en
ambulance holdende klar i tilfælde af epileptiske anfald. Jeg var i hvert fald
på kanten til at få et, og så har jeg endda slet ikke epilepsi.
Pelle Emil (Genie) Hebsgaard spillede hovedrollen som Dr.
Frankenstein (A real scientist) som arbejder på John (Miriam and Anthony)
Hopkins School of Medicine. Efter en givende forelæsning om hjernen modtager
den kære doktor et telegram om, at hans bedstefar, Victor Frankenstein er død.
Han må derfor til Transsylvanien-borg for at opgøre hans bedstefars bo.
Han forlader sin smukke (og skøre) forlovede Elizabeth
Benning, spillet af Camille-Cathrine Rommedal, som lige har fået fikset håret,
neglene, kjolen, læbestiften, og stort set alt andet der kan komme i nærheden
af hendes krop, så Frederik må altså nøjes med at drømme om hende.
På stationen i Transsylvanien-borg møder Frederik Igor
(Patrik Terndrup), som ikke kan forstå, hvorfor Frederik ikke hedder Froderik
når nu han kalder sig Frankensten (ikke stein!). De to kommer nu godt ud af det
med hinanden, og sammen med Inga (Kristine Yde Eriksen), som Igor har hyret til
at ”hjælpe” Frederik, får de hurtigt vendt op og ned på den verden Frederik
kender til. Pludselig har de skabt sig et monster (Johannes Nymark) og har hele
landsbyen på nakken. De der monstre har landsbyboerne altså fået nok af. Ja du læste rigtigt, Johannes Nymark som
monster – den var svær at sluge, hva’?
På slottet som den gode doktor har arvet møder de Frau Blücher
(vrinsk!) som spilles af den bedårende dygtige Vivienne McKee (først englænder,
så dansker og nu… Transsylvanier?)
Alt i alt, et godt cast, der forstår hvad stykket er til
for. Et stykke som stemmer så godt overens med den film det nu engang er baseret
på. (So movies make good musicals? Well they make musicals…)
Musicalen er tro mod Young Frankenstein (the original) men
er også i stor grad tro mod Mel Brooks og hvad han står for. Han skriver
parodier baseret på film og bøger, men parodierne er så sandelig også ment til
at ramme Hollywood og filmindustrien. ”Life
literally abounds in comedy if you just look around you” find glæden og
find humoren der hvor du er, intet er lettere.

Patrick Terndrup derimod formår at gøre karakteren til sin
egen, og give ham et helt andet komisk islæt. Jeg er MEGET glad for Patrick
Terndrups Igor, intet kunne være bedre.
Sangene er hylende morsomme, og mavemusklerne for ikke mange
muligheder for at slappe af, for man knækker sig af grin konstant, hele showet
igennem.
Fredericia Teater har som altid ramt plet, og en super god
musical som Young Frankenstein er
tiltalende for danskere, da humoren virkelig rammer plet. Man kan kun håbe, at
Fredericia Teater i fremtiden igen vil gå med en Mel Brooks produktion. The Producers er da et glimrende
forslag.
Its springtime for
Hitler and Germany, Deutschland is happy and gay
Dont be stupid be a
smarty, come and join the nazi party!
Fun Fact! I øvrigt ser vi til sidst Dracula der gerne vil relokere til Transsylvanien. Dracula og hele vampyrgenren som vi kender den idag blev født på selv samme tur til Geneva som Frankstein. Det var John Polidori der skrev novellen Vampyren, der dog aldrig blev ligeså kendt som Bram Stokers Dracula.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar