Alle billeder i indlægget er taget af Søren Malmose
Onsdag d. 22 oktober 2014 blev det endelig min tur til at se
Den Lille Havfrue på Fredericia Teater.
Jeg havde fra venner og bekendte hørt en masse godt om
forestillingen, men havde ikke i min vildeste fantasi kunne forestille mig
noget så gennemført, som jeg måtte sande at forestillingen var.
Fredericia Teater har revolutioneret teaterkunsten igennem
de seneste par år, og netop denne forestilling var et glimrende eksempel på, at
de endnu ikke er ophørt med dette. Det kan være svært ikke at sammenligne Den
Lille Havfrue med Aladdin, sidste års succes, der kom ud af vores lille
provinsteater.
Jeg var meget begejstret for Aladdin, men synes dog
alligevel, at scenerne med Jasmin og Aladdin blev for meget i længden. Det var
nemlig i bedste sukkersøde Disney-prinsesse stil, som falder i de fleste unge
pigers smag. Der er jeg måske bare blevet for gammel og kedelig, men den
humorforladte pladderromantik har aldrig sagt mig særlig meget.
Netop derfor var det også et frisk pust at se Den Lille
Havfrue hvor forholdet mellem Ariel og Erik vel nok i virkeligheden burde hænge
mig langt ud af halsen, men det gjorde det på ingen måde. Kristine Yde, som sås i rollen som Ariel,
forstod virkelig at portrættere den unge havfrues naivitet, forelskelse og ikke
mindst humor, ligesom Christian Lund i samme grad gav liv til den i tegnefilmen
to-dimensionerede Prins Erik der ellers kun har haft en mindre birolle.
Forestillingen havde såmænd også sine humoriske figurer, som
det hører sig til, bl.a. i form af Tumle, spillet af Tim Schou. Han var da bare for sød! Klart
forestillingens mest nuttede figur, og tænk at en voksen mand kan spille en
lille ung blå gul fisk så overbevisende! Den opmærksomme Fredericianer har
bestemt også bemærket at Hr. Schous hår ikke kun er blåt under
forestillingerne, da han til tider kan opleves i bybilledet med højt hår der
går i med himlen og havets farve.

Når modbydelige mennesker nævnes, bør navnet Mads Æbeløe
bestemt knyttes til, ikke fordi han er modbydelig, tværtimod, men fordi hans
karakter, Chef Louis, har en modbydelig dræbertrang overfor små uskyldige
krabber! Scenen med Chef Louis, og alle hans underkokke, er i øvrigt (i
familien) kåret til forestillingens bedste scene!
Mads Æbeløe, har desuden sammen med Thomas Bay Pedersen, stået for oversættelsen af forestillingen, og det er ikke en hemmelighed at jeg i særdeleshed er glad for de nye oversættelser. Jeg i mange år været tilbøjelig til at foretrække musicals på engelsk, derfor oftest i London, men man kan virkelig ikke komme udenom, at det bestemt er ligeså godt (hvis ikke bedre) at se forestillingerne på dansk, oversættelserne er simpelthen bare SÅ gode!

Når vi taler om noget at se på, bør Kong Triton bestemt også
nævnes. Peter Jorde havde som den eneste af havmændene fået påtegnet (eller i
virkeligheden nok bare optegnet) en fin sixpack, der passede så fint til hans
kostume, der ikke efterlod meget til fantasien. Peter Jorde gav virkelig
figuren meget sjæl og sorg som gjorde det let for publikum at føle med ham,
selv når han måske traf nogle overilede valg.
Ved Prins Eriks side så vi Anders Bircow i rollen som
Grimsby, den ikke helt så unge kammerherre til den gamle konge, hvis eneste
opgave nu var at klargøre den unge prins Erik til rollen som konge, en rolle
den unge prins i øvrigt helst ikke ville udfylde. Jeg kunne forestille mig, at
den unge prins’ uvilje overfor denne rolle, til tider har skabt en del besvær
for den ellers loyale tjener, besvær der måske ligefrem har hjulpet ham ud i et
regulært alkoholforbrug. Den kære Grimsby, så
i hvert fald ud til, at have været en for meget over tørsten.
Setuppet var som altid fantastisk, og Fredericia teater
viser gang på gang at de tør gå nye veje, og ændre teater-og musicalgenren som
vi kender den.
Ved hjælp af det gode ensemble, lyssætningen og skærmen
lykkedes det endda at give en illusion af, at man som tilskuer virkelig befandt
sig under vandet! Selv undervandsstrømmen og luftboblerne var til stede, og
tænk, selvom der var mennesker bag dragterne, så man dem slet ikke. Udført
korrekt blev det virkelig magisk.
Magisk, det er jo i virkeligheden det Disney står for. Magi,
og det uopnåelige og det perfekte. Fredericia teater, har med denne
forestilling opnået det uopnåelige OG det perfekte. De har opnået magien.
De er magien!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar