På Fredericia teater spiller i øjeblikket musical komedien
”The Drowsy Chaperone”. Vi befinder os i lille lejlighed, hvor vi møder vores
vært for denne aften (eller eftermiddag). Han tegner os et billede af, hvordan
teaterverdenen så ud, dengang i 1920’erne, da The Drowsy Chaperone havde
premiere på ”The Morosco” teatret i New York. Det er den 28. november og det er
super koldt, men det er du fuldstændig ligeglad, for du skal i teatret. Hele
stykket vækkes til live i hans spisestue, og det billede han tegnede for dig,
bliver farvelagt med de flotte farver. Damerne er smukke, feminine og rigtige
divaer, der vil behandles med den attitude der bekommer den. Mændene er
små-mandschauvinistiske, klædt i fine klæder, og marcherer rundt, som ejer de
verden.
Som teatrets sidste forestilling, er også den forestilling
metapræget. Der er tale om et show i et show. Vi har det show vi sidder og ser
(som ville være temmelig kedeligt uden det andet show, kan man vel nok godt
blive enige om) hvor Søren Scheibye gør den som halv neurotisk mand, der har en
kæmpe kærlighed til musikteater (selvom han egentlig hader musicals!).
Herudover har vi så den forestilling som vores kære mand i
stolen fremtryller for os ved hjælp af en gammel grammofonplade, og en
tilhørende afspiller. Pludselig åbner der sig en hel ny verden fuld af farver
og energi. Her er enden altid god, og man kan læne sig afslappet tilbage, for
lige meget hvor galt går, vil det altid lykkedes til sidst. Her har manden
mulighed for at slippe væk fra det liv, han selv går og er en del af, og drømme
sig væk til en anden verden. Og er det netop ikke det, musicals gør? De tager
os til en anden verden, og giver os en lille melodi, vi kan tage med os i vores
hjerter, på dage, hvor vi føler os triste og blå.
Bjørg Gamst spiller Jane Roberts som spiller Janet Van De
Graff, bruden som skal giftes med Robert Martin, som spilles af den fantastiske
Percy Hyman (som spilles af Christian Lund).
Beatrice Stockwell spiller den snalrede anstandsdame, the Drowsy
chaperone, som har til opgave, at holde bruden væk fra brudgommen, her i
timerne før deres bryllup. Det skal så vise sig, at hun har fået en del og
drikke, og måske har problemer med, at udføre denne opgave.
Lars Mølsted gør det som Roman Bartelli der spiller Aldolpho
der mistager anstandsdamen for at være bruden. Han finde hende i brudekammeret,
og da anstandsdamen er den eneste der er til stede, må hun da naturligvis være
bruden. Andet ville jo på ingen måde give mening. Hvorfor ønsker Aldolpho sig i
en sådan grad, at forføre bruden? Jo, det er da fordi, Janet Van De Graffs
producer Mr. Feldzieg der kommer til at tabe penge, hvis hun forlader scenen
til fordel for ægteskabets sysler. I rollen som Mr. Feldzieg ses Kim Leprévost
og med ham følger det dummekiindfolk til Kitty. George, som er Robert Martins
forlover spilles af Thomas Jensen. Max Emil Nissen og Morten Lindemann Olsen
gør det som gangstere og Christina Elisabeth Mørkøre gøre den som Tess (Trix),
Sceneriet er super godt, kostumerne formidable, og sættet
oppet er bedre end noget andet vi endnu har set på Fredericia teater. Det er et
humoristisk stykke, som kan appellere til folk i alle aldre.
Søren Scheibye bærer denne forestilling mere end nogen anden.
Han spillede netop denne rolle, da han blev færdig på akademiet, og det er
bestemt ikke tilfældigt, at netop denne mand er valg til rollen som den
neurotiske mand igen. Han er født til denne rolle, eller denne rolle er skabt
til ham. Take your pick. Han får alle med, og får alle til at føle, at vi er i
lejligheden med ham. Han er jo ikke en skuespiller, han blot en mand der nyder
musikken og hygger sig i sit hjem. Med en god kop te, en dejlig plade, ja hvad
mere skal man bruge for at få en underholdende eftermiddag?
Musikken er i top, og i dette tilfælde, kræves der jo ikke
blot gode musikere, men også en timing der er spot on. Det kræver bestemt sit,
når pladen hakker i det, når der skrues op og ned, spoles frem og tilbage, og
når pladen pludselig stoppes fordi der var da lige noget information om skuespillerene, musicalen,
eller noget tredje der ligge måtte med!
Smukke kostumer og flot scenografi, lys og lyd, der tager
alle et kæmpe talent. Dette talent nyder Fredericia Teater godt af. Talentet
ses, og anerkendes, som det hører og bør! Et kæmpe bifald herfra skal lyde til
alle jer, der oftest bliver overset af mængden når endnu en aften er gået på
held, og tæppet er gået for sidste gang.
Jeg synes bestemt ikke, at dette er den bedste oversættelse
vi har set, på Fredericia teater. Oversættelserne har siden det nye Fredericia
teaters start, været forrygende og i top. Det er det stadig, men bedre er set.
Denne lille detalje, DER BESTEMT ER LILLE! er det eneste man
kan sætte en finger på. Alle stjerner i verden får I herfra!
I Fredericia kan man noget med musicals. Man kan give
publikum en anden verden. En lykkelig slutning og en melodi man kan tage sig
med sig, når man føler sig blå. Føler du dig trist, så tag til Fredericia
teater, her får du en melodi du kan tage med dig. Føler du dig glad, så tag
også til Fredericia, der er med sikkerhed andre glade mennesker du kan dele din
glæde med. Jeg er glad – og jeg har en melodi...
As
we stumble along, on lifes funny journey
As we
stumble along into the blue
We
look here and we look there
Seeking
answers anywhere
Never
sure of where to turn or what to do
Still
we bumble our way
Trough
lifes crazy labyrinth
Barely
knowing left from right
Nor right
from wrong
And the
best that we can do is hope a blue bird
Will
sing his song, as we stumble along!
Ingen kommentarer:
Send en kommentar